مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان بابیان اینکه تسری قوانین منطقه آزاد چابهار به بندر زمان‌بر است گفت: بندر چابهار بهتر است منطقه ویژه اقتصادی‌ شود.
تاریخ: ۸:۱۸ :: ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
تسری قوانین منطقه آزاد به بندر زمان‌بر است؛ بندر چابهار منطقه ویژه اقتصادی شود

خادمین نیوز:بهروز آقایی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه داخلی و نمایندگان تلویزیون‌های خارجی مستقر در ایران از بندر چابهار و ظرفیت‌های توسعه‌ای آن به خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: یکی از ضرورت‌های چابهار این است که بتواند یک فعالیت رقابتپذیر با کشورها و بندرهای اطراف داشته باشد و در بندر منطقه ویژه اقتصادی به […]

خادمین نیوز:بهروز آقایی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه داخلی و نمایندگان تلویزیون‌های خارجی مستقر در ایران از بندر چابهار و ظرفیت‌های توسعه‌ای آن به خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: یکی از ضرورت‌های چابهار این است که بتواند یک فعالیت رقابتپذیر با کشورها و بندرهای اطراف داشته باشد و در بندر منطقه ویژه اقتصادی به حساب بیاید؛ برای این امر بهتر است قوانین مناطق ویژه اقتصادی به آن تسری یابد و همانطور که مسیر را پیگیری کرده اید از گذشته تا به امروز بحث منطقه آزاد برای بندر چابهار مطرح بوده است اما این موضوع عملا دچار بروکراسی های اداری شده و بهتر است وقت‌مان را صرف منطقه ویژه اقتصادی کردن این بندر کنیم.

آقایی با اشاره به حضور هندی ها در چابهار ادامه داد: با امضای قراردادی بین ایران و هندوستان به صورت BOT، دو قرارداد بلندمدت و کوتاه‌مدت بین ایران و هند منعقد شده است؛ برای موضوعات تجهیزاتی، میزان سرمایه‌گذاری در آن مشخص شد و یکسری از فرآیندهای این قرارداد هم انجام شده است، از جمله تجهیزات و تعدادشان که درحال طی مناقصه است؛ قرار شد هند برای خرید تجهیزات ۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری کند و این قرار داد بلند مدت است و قرارداد کوتاه‌مدت سریع تر اتفاق می‌افتد که یک قرارداد اپراتوری تخلیه و بارگیری از کشتی و بلعکس آن است که آن را با هندوستان منعقد کرده‌ایم و تا انتهای همین ماه با هندی‌ها سال اول آن تمام خواهد شد و برای ما قرار داد بلندمدت منوط به اجرای درست و کامل قرارداد کوتاه مدت است.

وی در ادامه مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا سرعت جذب سرمایه گذاران و صادر کنندگان به این منطقه کم است، عنوان داشت: حذف چسبندگی بندر مشمول زمان خواهد بود و کالایی که قبلا در بندر دیگر ترانزیت یا وارد می‌شد به جهت آن زیرساخت هایی بود که در آنجا ایجاد شده بود و امروز کاهش دادن آن چسبندگی، مشمول زمان خواهد بود و همانطور که در تخلیه و بارگیری این اتفاق در حال رخ دادن است، در یکی دو سال اول کمی با روند کندی مواجه خواهد بود.

آقایی در ادامه این گفتگو درباره تحریم شدن بنادر ایران گفت: بنادر ما با محدودیت روبرو است و نه تحریم؛ در واقع برای کشور جمهوری اسلامی ایران هیچ کدام از این محدودیت‌ها نتوانسته است محدود کننده باشد و برای آن مشکل اساسی ایجاد کند، گفتنی است هر محدودیتی هر جا که ایجاد می‌شود، یکسری عواقبی نیز خواهد داشت و کشور نیز برای رهایی از این محدودیت ها، اقداماتی خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از خواسته‌های استان و کشور برای اینکه بتوانیم حمل و نقل جاده‌ای را امکان پذیرتر بکنیم و کاهش هزینه بدهیم، این است که یک تعداد کامیون به صورت پلاک منطقه آزاد در منطقه آزاد چابهار خریداری بشود و توسط بخش های حمل و نقلی که مجوز داده خواهد شد به کار گرفته شود که در نهایت تا مرز میلک و مراکز استان‌های پسکرانه ای مان، کالا به آنها انتقال داده شود.
وی با ارائه جزئیات بیشتر اظهار داشت: خرید ۱۵۰۰ دستگاه با پلاک منطقه آزاد توسط دولت مجوزش صادر و ابلاغ شده است و در ماه‌های آتی خریداری خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی که چند کشور با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند گفت: در نشست بین‌المللی که سال گذشته در اسفندماه و در روز توسعه چابهار برگزار شد، ۱۶۰ شرکت بخش خصوصی داخلی و خارجی به منطقه چابهار سفر کردند و در نهایت از این شرکت ها، ۱۷ بخش خصوصی از کشور های مختلف در حوزه سی.آی.اس، قاره آفریقا و آمریکای جنوبی، تقاضای همکاری و قراردادشان نیز ابلاغ شده است.

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان ادامه داد: هیچ محدودیتی برای کشورها در حوزه سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار نداریم و بندر چابهار استقلال دارد و در حوزه سرمایه‌گذاری، از بخش خصوصی مربوط کشورهای خارجی پذیرای همه هستیم و فقط در زمینه کشورهای آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی محدودیت داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در زمینه فعالیت اجتماعی بندر چابهار اظهار کرد: ما ۱۸ کیلومتر آزادراه از بندر چابهار به شهرستان چابهار ایجاد خواهیم کرد و مطالعات انجام شده است، سعی می‌کنیم بعد از نهایی شدن مطالعات این کار، اجرای آن به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده شود و ابلاغ و کارهای اجرایی آن در ۱۲ ماه آینده حتما انجام خواهد شد.

وی با اشاره به راه اندازی دوباره ترمینال مسافری دریایی بندر کلانتری در ادامه گفت: این یک ترمینال خوب بود که تخلیه و سوار کردن مسافر برایش یک و نیم ساعت بیشتر طول نمی کشید و در اوایل برای ما یک ایده جالب بود که دوباره خط مسقط به چابهار آن راه اندازی خواهد شد و قرار است در منطقه و هم در حوزه کشوری شروع به کار کند و راه اندازی دوباره این ترمینال یکی از رسالت‌های اصلی ما برای توسعه بندر چابهار است.

آقای ادامه داد: ترانزیت از بندر چابهار به کشورهای شرق دریای خزر بسیار اقتصادی تر است و هم از نظر زمان نیز زمان کوتاه تری لازم دارد.

این مقام  بندری در ادامه تصریح کرد: با پیشرفت این بندر هزار تا ۱۳۰۰  شغل ایجاد خواهد شد و تکمیل کردن ظرفیت آن، به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال اشتغال در استان را افزایش می دهد، در بندر چابهار کارخانه هایی در سطح استان ایجاد می شود و مطمئناً به عنوان اشتغال غیر مستقیم ایفای نقش خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که تا به الان اقدامات بندر در جهت ایجاد اشتغال موثر بوده یا خیر اظهار داشت: سه فروند کشتی حامل دام زنده سال گذشته به چابهار آمد و ۸۰ هزار تن دام وارد بندر شد که کلیه کشتارگاه‌های این استان مشغول شدند و یک اشتغال خوب در حداقل کشتارگاه‌های استان ایجاد شد.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال در کشور با توسعه و راه افتادن بندر چابهار ادامه داد: بخصوص در بحث گندمی که در بندر چابهار است و نگهداری آن انجام می شود ما باید بتوانیم کالاهایی که مربوط به شرق کشور است را به بندر چابهار بیاوریم و چه خوب است به نسبت کالا که وارد می‌شود، کارخانجات فرآوری نیز ایجاد بشود و یک نکته مهمی که هم اینکه یک حجم زیادی از بندر چابهار مشغول به کار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث سفید کردن برنج، وقتی برنج های غیر سفید را به این بندر وارد کردیم، تمام کارخانجاتی که برای این اقدام در منطقه آزاد بودند، فعالیت‌شان از سر گرفته شد و تا مدت ها برنج سفید می کردند.
خبر را با دوستانتان به اشتراک بگذارید